GESCHREVEN VOOR JOU

‘De tijd glipt door je vingers. Daarom vind ik het belangrijk om het leven van mijn kinderen vast te leggen. Niet alleen als herinnering aan mooie momenten, maar ook om hen te wijzen op Gods voorzienigheid in hun leven.’

‘Opvoeden is het goede voorbeeld geven, niets meer en niets minder.’ Dat is wat Anneke Schaddelee (26), getrouwd met Christian, moeder van drie en auteur van Geschreven voor jou iemand eens hoorde zeggen. ‘Het goede voorbeeld geven vind ik echter wel lastig. Soms ben ik moe of zit ik even helemaal vol met mijn werk. Even bankhangen is er niet bij als er drie kinderen afhankelijk van je zijn. Uiteindelijk is liefde het allerbelangrijkste.’

Dat Anneke moeder is geworden, ervaart ze als een groot wonder. ‘Na verschillende onderzoeken bleek de kans op een natuurlijk kindje van onszelf vrijwel nihil.’ Twee keer onderging ze samen met haar man een spannend IVF-traject. Tijdens zo’n behandeling leer je afhankelijk te zijn van God en het maakt je extra verwonderd over het wonder van nieuw leven’. Van haar derde kindje raakte Anneke spontaan zwanger. ‘God staat ver boven medische uitslagen’.  

Welke ideeën had je over het moederschap voor je zelf moeder was?

‘Ik dacht heel gestructureerd te zijn; een moeder met schone kinderen en een altijd opgeruimd huis. Dit is tot dusver nog steeds mijn streven, maar in de praktijk kunnen de dagen best rommelig verlopen. Dat is zeker niet erg, maar anders dan ik mezelf had voorgesteld. Belangrijker is dat ik mijn kinderen leer om te zijn zoals Jezus is.  Bijvoorbeeld door mijn kinderen erop te wijzen dat ze aardig moeten zijn voor kinderen die gepest worden, om daar juist mee te spelen. Of mijn kinderen te leren dankbaar te zijn voor alles wat ze ontvangen. Mijn dochter is inmiddels groot genoeg voor een vrij gebed. Tijdens het bidden mag ze opnoemen waar ze blij mee is. Dankbaarheid en tevredenheid gaan hand in hand. Dit zijn tegelijkertijd ook lessen voor mezelf, want ik ben absoluut geen perfecte moeder.’

Door wie laat jij je inspireren in de opvoeding?

‘Als ik aan een vrouw in de Bijbel denk, komt de naam van Hanna naar boven. Zij gaf haar kindje terug aan God, in overgave. Ik hoop dat ik in alle aspecten van het leven niet uit het oog verlies dat onze kinderen uiteindelijk niet geschapen zijn voor een leven hier op aarde.

In praktische zin leer ik van mijn familie, zoals de kleine gebruiken die ik bij mijn zussen zie of het leven van mijn moeder. Mijn moeder is groot in dienstbaarheid, altijd heeft ze oog voor haar kinderen. Ook leer ik van mijn schoonmoeder, die altijd voor haar (klein)kinderen bidt.’

Anneke is zelf de jongste van zes. ‘Mijn broers en zussen waren al uit huis toen ik jong was. Ik vond het jammer dat we niet van elkaar op de hoogte waren. Daarom besloot ik het ‘broerenzussennieuws’ bij te houden: een wekelijkse uitgave met nieuwtjes en foto’s. Bezig zijn op grafisch gebied heeft altijd mijn interesse gehad.’

Wat wil je andere moeders meegeven?

‘Maak bewust tijd vrij voor je kinderen, ondanks de drukte van alledag. Praat met hen over geestelijke zaken door het lezen van een Bijbelverhaal of een mooi boek van Max Lucado bijvoorbeeld. En bovenal, geniet! De tijd glipt door je vingers; leg gewone maar ook bijzondere momenten vast door dingen op te schrijven of te fotograferen.’

Voor het vastleggen van kostbare momenten heeft Anneke haar grafische vaardigheden ingezet bij het ontwerpen van een invulboek voor ouders, in samenwerking met Huis van Mijn. Ze kwam op het idee toen het invulboek van haar oudste dochtertje volledig ingevuld was, dit boek leende zich alleen voor het eerste levensjaar. ‘Echter, het begint juist bij het eerste jaar: dan komen de karaktertrekken en voorkeuren van een kindje naar voren.’ Haar zoektocht naar een invulboek dat langer meeging en christelijk was, volgde. Daarnaast wilde Anneke geen boek dat ervan uitging dat alles een roze wolk is, maar waar ook ruimte was om gedachten op te schrijven in periodes waar je minder fijn op terugkijkt. Toen ze het boek niet vond, besloot ze er zelf één te ontwerpen. Inmiddels ligt Geschreven voor jou in de schappen van christelijke boekhandels.

Eén van de teksten in het boek luidt: ‘Hoe we God hebben ervaren op de dag dat jij geboren werd.’

‘Dat is een heel open vraag, die ouders zowel kunnen invullen als ze positief of minder positief terugkijken op de bevalling. In het boek komt het geloof herhaaldelijk terug, waar ik bewust voor heb gekozen. Als je een kind christelijk opvoedt, komt dat immers overal in terug.’

Wanneer het kind achttien jaar is, kunnen de ouders het ingevulde boek aan hen geven. ‘Het is mijn doel dat ze zullen zien dat God erbij geweest is in hun leven. Dat is een lijn die ik ook terugzie in de Bijbel. De Israëlieten blijven zich in herinnering houden dat God hen uit Egypte geleid heeft. Dat zien we terug in de feesten die vandaag de dag gevierd worden. God vindt het belangrijk dat we niet vergeten wat Hij gedaan heeft in ons leven. Ook biedt dit boek de mogelijkheid om je liefde naar het kind te tonen, ook wanneer het bijvoorbeeld gaat puberen en je het idee hebt dat je de grip kwijtraakt. Een boek dat aanzet tot dankbaarheid, omdat het zicht geeft op hoe God aanwezig was in het leven van je kindje.

Plaats een reactie