MOEDER ZIJN DOE JE NIET ALLEEN

Volledige stilte; dat is waar Marjon Kerstens enorm van kan genieten. ‘Helemaal nu ik moeder ben. Ik vind het heerlijk om tijdens deze momenten te schrijven en te lezen.’ Toen ze zeven jaar geleden moeder werd, moest de ondernemer wennen aan de constante prikkels om haar heen. ‘Je kan nooit meer geen moeder zijn. Daarom vind ik het belangrijk om de stilte soms op te zoeken. Niet uit egoïsme, maar omdat ik daarna mijn onverdeelde aandacht weer kan delen met mijn kinderen.’ Ouderschap is één van de grootste passies van Marjon. Haar ervaringen en kennis zet ze in onder de naam Mom Wave, waarbij ze andere moeders en werkgevers begeleidt op het gebied van ouderschap.  

Hoe heb jij het moederschap ervaren in het prille begin?

‘Ons kindje werd in mei geboren, een mooie periode waarin ik veel ging wandelen. Het baby’tje zoog mij helemaal op, mijn balans was afhankelijk van het welzijn van ons kindje. Ik deed de dingen vooral met mijn verstand. Drinken, plassen en slapen waren mijn graadmeters. Ook liet ik mij heen en weer slingeren door adviezen van anderen. Door mij persoonlijk te ontwikkelen, ben ik stabieler geworden. Ik ben bewust gaan onderzoeken waar ik voor sta, maar tijd nemen en van een afstand kijken naar mijn handelen heeft mij ook geholpen.’

Hoe ben je op het idee gekomen om Mom Wave te beginnen?

‘Ouderschap vraagt om voortdurende zelfreflectie. Ik kreeg het op mijn hart om deze onderneming te beginnen, mede omdat ik zelf pijnlijke ervaringen in mijn jeugd heb opgedaan. Ik wilde deze niet doorgeven op mijn kinderen, wat hard werken vroeg. Het is belangrijk dat je het probleem dat je zelf hebt, niet bij je kinderen legt.’ In de begeleiding van moeders legt Marjon de focus op de eerste 1000 dagen. ‘Deze periode legt de basis voor heel het leven van het kind en de ouder. Niet alleen is het van belang voor de gezondheid, maar ook op de manier waarop je kind in het leven zal staan. Als moeder ben je letterlijk de wereld van je kind.’  Naast de begeleiding van aanstaande ouders op dit vlak is het ook mijn missie om werkgevers te adviseren in oudervriendelijk werkgeverschap, zodat moeders zich gesteund voelen en hun werk op een ontspannen manier kunnen doen.’

‘Het is begonnen met de begeleiding aan vrouwen, maar het allermooiste zou ik een parents wave vinden. Zo begeleid ik een groepje aanstaande ouders, waarbij ik grote verschillen tussen de stellen zie. Waar sommigen het echt samen doen, zie ik bij anderen dat de verantwoordelijkheid met name bij de vrouw ligt. Zelf ben ik voor saamhorig ouderschap: je doet het als team. Zo evalueren Sander en ik regelmatig hoe we het ervaren.’ Dit doet het  stel door te kijken naar de taken die er liggen in het gezin en de balans in de relatie. ‘Sander werkt meer dan ik, daarom vind ik het niet meer dan logisch dat er meer taken in het gezin bij mij liggen. Ook kijken we naar wat ons energie geeft; zo vindt hij koken en boodschappen doen leuker dan ik. Schoonmaken is meer aan mij besteed.’

Marjon benadrukt de wisseling van seizoenen in het leven. ‘De afgelopen zeven jaren hadden we jonge kinderen. Pas zag ik iemand met een kinderwagen lopen, terwijl ik alleen nog een buggy gebruik. Toen realiseerde ik mij dat ik een nieuwe fase in ga met de kinderen.’

Boekentips van Marjon

  • Lastige kinderen? Heb jij even geluk – Berthold Gunster (2012)
  • Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen.(en je kinderen blij zijn dat jij het doet) – Philippa Perry (2019)
  • Het helen van je innerlijke kind. Jezelf bevrijden door het contact met je innerlijke kind te herstellen – Susanne Huhn (2017)

Wat wil je (aanstaande) moeders meegeven?

‘Zowel online als fysiek heb ik een cursus ontwikkeld voor aanstaande moeders, waarbij ze zich vier maanden voorbereiden op het moederschap. Ik werk dan volgens de Wave-methode, waarbij onder andere zelfbewustzijn, aandacht, verwondering en ervaringen aan bod komen.

De cursus richt zich erop dat je als moeder weet waar je staat, wat je krachten zijn en je kwetsbaarheid. Dit omdat kinderen je ten diepste aanspreken op je intuïtie, daarom is het zo belangrijk om je innerlijke basis scherp te hebben. Dit behandel ik aan de hand van kernwaarden bijvoorbeeld. Ook heb ik persoonlijke gesprekken met de cursisten, waarbij we een familieopstelling maken en de boodschap die je daaruit meeneemt in het ouderschap.’

Wat zou je een moeder gunnen?

‘Je bent niet gemaakt om dit alleen te doen. Een van mijn begeleidende rollen is die van doula. Dat betekent: dienende vrouw. Ik gun elke vrouw een dienend netwerk. Daarom laat ik vrouwen tijdens de cursus een steunlijst invullen met zowel personen uit de omgeving die praktisch kunnen ondersteunen, als advies kunnen geven. Zelf is mijn moeder eens een nachtje bij ons komen slapen, zodat ik rust kon nemen. Dat heeft mij zo geholpen! Geef je over aan de zorg van de ander, in plaats van het idee dat je alles zelf moet doen.’

Plaats een reactie